Talassokracja, tellurokracja

Opozycja Lądu i Morza, Behemota i Lewiatana, platonizmu politycznego i arystotelizmu politycznego, wspólnotowości i indywidualizmu, ducha militarnego i ducha kupieckiego wyraża się nie tylko w polityce międzynarodowej, ideologii, ustroju politycznym i mentalności społeczeństw, lecz również w rozbudowywanych środkach transportu.

Talassokracja opiera swój rozwój na dynamice powiązań zewnętrznych i indywidualnej inicjatywie swoich obywateli, tak więc rozwija przede wszystkim środki transportu międzynarodowego i środki indywidualnego i swobodnego przemieszczania się obywateli: transport dalekomorski i samochodowy.

Tellurokracja opiera swój rozwój na dynamice powiązań wewnętrznych i autorytarnej regulacji aktywności obywateli, tak więc rozwija przede wszystkim środki transportu wewnętrznego i środki zbiorowego i regulowanego przemieszczania się obywateli: transport szynowy i żeglugę po wodach wewnętrznych.

Dzisiaj większość przewozów towarowych dokonuje się dalekomorskimi środkami transportu a ruchu osobowego – indywidualnym transportem samochodowym. Główne szlaki transportowe są tymi samymi, które wytyczyli marinheiros w epoce wielkich odkryć geograficznych. Są one spoiwami talassokratycznego i liberalnego systemu-świata.

Gdy zastąpimy tallasokratyczną i liberalną architekturę porządku międzynarodowego konstrukcją tellurokratyczną i tożsamościową, główne szlaki transportowe (i kierunki oddziaływania idei) poprowadzone zostaną lądem: połączą Europę i Chiny, Europę i Indie, Europę i Persję, Europę i Arabię, Europę i Gwineę, Europę i Afrykę Południową. Wzbogacą się ponownie Konstantynopol, Damaszek, Bagdad, Samarkanda, Buchara, Timbuktu, Kair. Wyrosną nowe ośrodki jak Nowosybirsk, Moskwa, Taszkient, Ankara. Stracą na znaczeniu peryferyjne Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Londyn. Wielka Brytania, Irlandia i Islandia staną się na powrót zamglonymi wyspami na peryferiach znanego świata.

W miejsce międzynarodowego transportu morskiego najtańszy stanie się międzynarodowy transport kolejowy: magistrale kolejowe przetną Eurazję z zachodu na wschód i z zachodu na południowy wschód, pobiegną od Algieru do Zatoki Gwinejskiej i od Kairu do Pretorii. W miejsce gigantycznych statków-transportowców pojawią się gigantyczne pociągi transportowe przystosowane do przewozu ładunków płynnych, sypkich i drobnicowych.

Rozwinie się żegluga przybrzeżna: z Morza Białego i Murmańska surowce wydobywane pod dnem Oceanu Lodowatego kolei przewiezie do miast Europy. Morskie przejście północno-wschodnie da Europie dostęp do Grenlandii, Alaski i Archipelagu Arktycznego które ponownie dostaną się w orbitę geopolitycznych wpływów Europy. Dostęp do Oceanu Lodowatego zaktywizuje geoekonomicznie przesmyk karelski, Morze Bałtyckie i śródlądowy szlak „od Waregów do Greków”, w związku z czym Polska odbuduje swoją żeglugę śródlądową, rozbuduje port w Szczecinie i sieć kolejową na kierunkach północny wschód-południe i północ-południe.

W życiu wewnętrznym Europy promować się będzie porządek, wspólnotowość, piękno i bliskość natury. Indywidualny transport samochodowy zostanie ograniczony do rodzin wielodzietnych i luksusowego segmentu F przeznaczonego dla rodów panujących i piastunów reprezentacyjnych godności państwowych.

Po nielicznych i wąskich jezdniach, pośród szerokich chodników i ścieżek rowerowych tonących w zieleni miast-ogrodów, sunąć będą raczej podobne do siebie samochody do których prawa będą miały rodziny z co najmniej trójką dzieci. Z rzadka przemykać będą też należące do ministrów, wojewodów i dyplomatów Bentley’e, Rolls-Royce’y itp.

Reszta społeczeństwa będzie przemieszczać się metrem, tramwajami, trolejbusami i pociągami miejskimi oraz podmiejskimi. Trasy rowerowe staną się wielopasmowe i wyposażone zostaną w wiadukty i tunele, co sprawi że staną się bezkolizyjne w stosunku do innych środków transportu. Każde osiedle dysponować będzie darmową wypożyczalnią rowerów towarowych przystosowanych do przewożenia w podczepionym z tyłu wózku kilkorga dzieci lub dużych ładunków.

W walce Lewiatana z Behemotem, Lewiatan stara się zatkać Behemotowi płetwami nos i usta, by ten się udusił. Tym jest właśnie dzisiejsza inwazja indywidualnego spalinowego transportu samochodowego. Samochody zalały nasze miasta, kraj i całą Europę a także Wielką Wyspę w ogóle, niszcząc kolei, żeglugę śródlądową, żeglugę przybrzeżną i lokalny transport wspólnotowy, a także zatruwając powietrze, dewastując krajobraz i środowisko przyrodnicze.

Krew przestała krążyć w żyłach Eurazji, jej centralne miasta umierają zaś jako zapyziałe peryferyjne dziury. Tamtejsza mądrość i obecne tam tradycyjne idee nie znajdują już oparcia w sile ekonomicznej, która pozwalałaby im oświecać kraje wewnętrznej strefy brzegowej i peryferia Wielkiej Wyspy. Pozbawione dopływu sił życiowych z kontynentalnego interioru (Mezopotamia, Syria, Tybet, Palestyna, Arabia itp.) morskie peryferia Wielkiej Wyspy (Europa, Chiny) duchowo wysychają. Eurazja dusi się i umiera, spętana kapitalistycznymi powiązaniami gospodarki morskiej zawiązanymi wokół niej przez marinheiros jeszcze w XVI wieku.

Eurazjatycki Guliwer musi się wreszcie przebudzić, zrywając pęta nałożone na niego przez talassokratycznych Liliputów: Portugalię, Holandię, Anglię, Stany Zjednoczone. Serce Eurazji ponownie musi zacząć tłoczyć krew w jej układ krążenia. Odbudować musimy transport lądowy i nasze wewnętrzne kontynentalne szlaki transportowe, odzyskując w ten sposób jedność Eurazji i spychając kapitalizm, liberalizm oraz państwa anglosaskie na peryferia i na śmietnik historii.

Ronald Lasecki
https://www.facebook.com

W komentarzu do artykułu autor pisze:
„Oczywiście, sterowce też muszą być – doskonale sprawdzałyby się jako transport turystyczny.”

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s